پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118482
شناسايي 9 برند متخلف در استفاده از روغن پالم
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 2951

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، رسول ديناروند در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينکه وزارت بهداشت در مورد سلامت مواد غذايي حساس است، درباره مصرف روغن پالم در فرآورده‌هاي لبني گفت: متاسفانه به هر دليلي که يکي از آن دلايل ممکن است ارزان بودن قيمت پالم باشد، در چند سال اخير واردات روغن پالم سهم بزرگي از واردات روغن گياهي و روغن نباتي را به کشور داشته است.

وي گفت: در سال 92، سهم واردات روغن پالم به کشور به 50 درصد رسيده است. در حال حاضر واردات کل روغن‌ها به کشور از يک ميليون تن عبور کرده که متاسفانه 50 درصد آن روغن پالم است.

ديناروند در توضيح مضرات روغن پالم گفت: اين روغن داراي اسيد چرب اشباع زنجيره بلند است و يافته‌هاي علمي ثابت کرده که مصرف زياد آن در انسداد عروق، بيماريهاي قلبي عروقي و حتي در بيماري‌هاي سرطان اثرات سوئي دارد. بر همين اساس توصيه مي‌شود که مصرف اسيدهاي چرب اشباع زنجيره بلند از سوي مردم محدود شود.

به گفته ديناروند، روغن پالم شبيه اسيدهاي چرب ترانس است که در روغن جامد وجود دارد البته بر روي اسيدهاي چرب ترانس در روغن‌هاي جامد بسيار خوب کار کرده‌ايم و اکنون سهم مصرف روغن جامد در کشور تقريبا به زير 25 درصد رسيده است که اين موضوع پيشرفت خوبي است. البته اعتقاد داريم سهم مصرف خانوار روغن جامد بايد به صفر برسد و مردم نبايد از اين روغن استفاده کنند. در روغن‌هاي مايع نيز توصيه آن است که روغن پالم مصرف نشود.

ديناروند افزود: روغن پالم شبيه روغن جامد است و مصرف آن در هيچ جاي دنيا ممنوع نيست اما از نظر تغذيه‌اي توصيه مي‌شود که مردم آن را مصرف نکنند. پالم دو ويژگي دارد که مصرف آن را بالا برده است؛ ابتدا آن که پايداري حرارتي آن بالاست بنابراين در روغن‌هاي سرخ کردني از پالم استفاده مي‌کنند، درصد استفاده از اين روغن در روغن‌هاي مختلف متفاوت است. ما مواردي را شناسايي کرده‌ايم که تخلف کرده‌اند و 70 تا 80 درصد از پالم استفاده کرده‌اند. توصيه‌مان آن است که مردم روغن پالم و سرخ کردني را کمتر مصرف کنند.

وي در اين باره افزود: مصرف عمده روغن پالم در صنعت است؛ قنادي‌ها، صنايع شيريني، شکلات و ...، در اينجا نيز علت به کار بردن روغن پالم آن است که اين روغن مقداري نيمه جامد است بنابراين براي استفاده در اين فراورده‌ها مناسب است. نکته ديگر آن است که سوء استفاده از روغن پالم در جاهايي که چربي‌هاي ديگر نيز وجود دارند، اتفاق مي‌افتد. به عنوان مثال در فراورده‌هاي لبنياتي پرچرب، در سالهاي گذشته طبق استاندارد ملي اجازه داده شد که در تعدادي از فراورده‌ها مانند پنيرها، بستني، خامه و ... از روغن گياهي استفاده شود و طبيعتا روغن گياهي يعني روغن پالم.

رئيس سازمان غذا و دارو از تشکيل کارگروهي در جهت بررسي به کار بردن روغن پالم در فراورده‌هاي مختلف خبر داد و گفت: کميته‌اي در حال بررسي است تا بتوانيم روغن پالم را در جاهايي که چربي طبيعي وجود دارد، حذف کنيم. در هفته جاري نتيجه بررسي‌هاي اين کميته مشخص مي‌شود در اين کميته نمايندگان صنايع لبني، اساتيد دانشگاه و دستگاه‌هاي نظارتي وزارت بهداشت نيز حضور دارند.

وي افزود: پس از مشخص شدن نتايج بررسي‌ها، فرصتي به صنعت داده مي‌شود که پروانه‌هايشان را اصلاح کنند و روغن پالم به کلي حذف شود.

تکليف روغن پالم در هفته جاري مشخص مي شود

وي همچنين در مورد تخلفاتي که در مصرف روغن پالم صورت مي‌گيرد نيز گفت: در هر صورت در هفته جاري تکليف اين موضوع را روشن مي‌کنيم. طي هفته گذشته بازرسان ما در تمام دانشگاه‌هاي علوم پزشکي از تمام توليدي‌ها نمونه برداري کرده‌اند که در صورت تخلف هر کدام از اين توليدي‌ها به دستگاه قضايي معرفي خواهند شد.

شناسايي 9 برند متخلف در استفاده از روغن پالم در تهران

ديناروند گفت: آزمايشگاه مرجع تهران تاکنون 9 نمونه و برند را شناسايي کرده است که در زمينه استفاده از روغن پالم تخلف داشته‌اند. اين 9 مورد مجددا در حال بررسي هستند. علاوه بر آن گزارش‌هاي استان‌ها نيز بايد جمع آوري شده و پس از بررسي آنها جمع بندي‌هاي لازم صورت بگيرد. با مشخص شدن جمع بندي‌ها متخلفان معرفي مي‌شند و پس از آن وزارت بهداشت با اطمينان به مردم اعلام مي‌کند که در مورد چه فرآورده‌هايي نگران نباشند.

وي افزود: کار اساسي که در حال انجام داريم و مصوبه آن را نيز سال گذشته از دولت گرفته‌ايم آن است که واردات روغن پالم سير نزولي را طي کند. بر اساس اين مصوبه امسال سقف واردات روغن پالم 30 درصد، سال آينده 15 درصد و سال 95 حداکثر 10 درصد خواهد بود.

وي در عين حال تاکيد کرد: در مورد روغن پالم آنچه که خطردارد مصرف بالاي آن در کشور است. در گزارشاتمان به رئيس جمهور نيز اين موضوع را مطرح کرده‌ايم و مردم نگران نباشند چرا که به زودي تخلفات را شناسايي و اين مشکل را حل مي‌کنيم. معتقدم مي‌توانيم برندهاي معتبر را به راحتي کنترل کنيم و اين امر امکانپذير است. هفته جاري اين موضوع را يکسره خواهيم کرد. توصيه هميشگي ما به مردم آن است که فراورده پرچرب مصرف نکنيد. اين امر يک واقعيت است.

احتمال کاهش سقف چربي مجاز فرآورده‌هاي لبني

رئيس سازمان غذا و دارو در ادامه صحبت‌هايش گفت: به دنبال اقدامات انجام شده در کميته مذکور حتي ممکن است سقف چربي مجاز فرآورده‌ها را نيز پايين آوريم. به عنوان مثال ممکن است چربي ماست بالاي پنج يا شش درصد را ممنوع کنيم. اين کار به صورت جدي در حال بررسي است. هرچند مردم حق انتخاب دارند اما زماني که موضوعي زمينه تخلفي را فراهم کند بايد جلوي آن را بگيريم. در اين زمينه با خود صنعت نيز مشورت مي‌کنيم.

منبع:دانا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html